Здравствуйте, дорогие коллеги!

Блог «Педагогический экспресс» прекратил свою работу..
Прием материалов прекращен.
Для размещения авторских материалов приглашаем Вас на образовательный ресурс #ЯПедагог https://rcro.su/obrazovatelnyj-resurs-yapedagog-2
Ждем ваши материалы на почтовый ящик: or.japedagog@gmail.com

1 февраля 2019 г.

МАЙСТЕР-КЛАС «ЕСЕ НА ОСНОВІ ЖИТТЄВИХ ВРАЖЕНЬ» (УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У 10 КЛАСІ)

М.А. Перменова
учитель украинского языка
ГБОУ ЛНР «Краснолучская гимназия №1 имени Л.Литвяк»
г. Красный Луч
mapisa_2009@mail.ru

МАЙСТЕР-КЛАС «ЕСЕ НА ОСНОВІ ЖИТТЄВИХ ВРАЖЕНЬ» (УРОК РОЗВИТКУ ЗВЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У 10 КЛАСІ)


Анотація
     Поданий урок розроблений для вдосконалення вмінь написання творчих робіт у вигляді есе. Завдяки системно-діяльнісному підходу діти стають активними учасниками у пошуках потрібної інформації, яка необхідна для кращого розуміння особливостей написання есе.  У поданому уроці пропонується матриця написання твору.  Під час роботи  група дітей презентувала власні творчі проекти. Подані види робіт, які наведені у розробці,  допомагають учням удосконавлювати вміння обирати художні засоби, розширювати словниковий запас, розвивати творчу уяву, а також спостерігати за тими життєвими подіями, які дають враження для написання творів. Урок був розроблений з урахуванням вікових особливостей дітей та апробований в рамках атестації учителя.

Ключові слова: розвиток мовлення, есе, текст, художні засоби, творчі роботи.

Тема. Майстер –клас  «Есе на основі життєвих вражень».
Мета: ознайомити з особливостями есе (жанр, форма, обсяг тощо);
           удосконавлювати вміння  обирати необхідні художні засоби,   
           працювати зі словниками;
           розвивати пам'ять, увагу, спостережливість; уміння добирати    
           необхідні слова для створення есе;
           формувати потребу висловлювати власну думку;
           виховувати почуття прекрасного, творчу уяву, уміння допомагати     
           один одному.
Обладнання: епіграф уроку, слова-стікери, папірці з питаннями, зошити, презентація, творчі проекти учнів, комп’ютер , проектор, екран, сертифікати, квіти, вази, скринька із папірцями, на яких написані питання.
Тип уроку:  майстер –клас.
Перебіг уроку
  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація знань. Розподіл учнів на дві групи (усі учні класу поділені на пари, які потім утворюють єдине коло. Учитель пропонує із скриньки витягнути кожній парі папірець певного кольору, на якому написано  питання. Учні, які витягують папірці зеленого кольору – 1 група, жовтого кольору   - 2 група).
Питання (14 пар – 14 папірців з питаннями. У кожній групі повинно бути по 14 учнів)
  1. Що таке стилістика? (розділ науки про мову, що вивчає стилі мови, їх особливості та вживання).
  2. Які стилі мовлення ви знаєте? (художній, розмовний, публіцистичний, офіційно-діловий, науковий, конфесійний)
  3. Які існують види творів? (твір-опис, твір-роздум, твір-розповідь).
  4. У якому стилі написаний поданий уривок «Мовний етикет - це узвичаєні правила, норми мовної поведінки людей в обставинах безпосереднього контактування: Серед виражальних засобів мови - типові формули звертання, вітання, прощання, побажання»? (науковий)
  5. Що таке тема тексту? (Про що йде мова в тексті)
  6. Що таке головна думка тексту? (Що хотів показати нам автор, до чого закликати).
  7. З яких частин складається текст (початок, основна частина, кінцівка).
  8. Мікротема – це (абзац).
  9. За допомогою чого можна дізнатися, про що йде мова в тексті (заголовку, анотації, плану).
  10. У якому стилі написаний поданий уривок: « Третє тисячоліття .Поколінню, що переступає рубіж третього тисячоліття, випала щаслива нагода, хай умоглядно, але все ж відчути себе причетним до таких грандіозних історичних перетворень, як зміна епох» ? (публіцистичний).
  11. Як називається синтаксична конструкція, яка не потребує відповідей від читача, бо відповідь уже міститься в ній самій? (риторичне питання)
  12. Які художні засоби можна використовувати під час написання твору в художньому стилі? (епітети, метафори, порівняння…).
  13. Як називається форма колективного обговорення, де кожен намагається відстояти власну думку? (полеміка, дискусія).
  14. У якому стилі написаний поданий уривок: «Оришка душі не чаяла в Чіпці! Так його любила й жалувала… щоб забавити дитину, почне йому казочку про рябеньку курочку або про горобця розповідати. Дуже любив Чіпка казки слухати» ? (художній)
  15. Оголошення теми та мети уроку. Прийом «Розшифруй»
  • Перед вами на дошці слова, які розташовані хаотично. Треба відгадати два слова, а підказкою можуть служити великі літери в кожному слові (Епітет, творчіСть, тЕма; подиВ, Роздуми, Автор, спостереЖливість, мЕтафора, Нарис, аНтитеза, порівняннЯ)
ЕСЕ   ВРАЖЕННЯ
  • Есе – це є один із різновидів твору. А що нам дає враження? (життя, події…).
  • Шановні діти, запрошую вас на майстер –клас, який називається «Есе на основі життєвих вражень» (СЛАЙД 1).
  • Епіграфом роботи стануть такі слова (СЛАЙД 2)

  1. Мотивація уроку . Прийом «Мої сподівання»
  • Кожен із вас визначився з групою, оберіть спікера групи.
  • Давайте спробуємо визначити ДЕВІЗ нашої роботи . На дошці є стікери із словами, які вказують на характер нашої роботи. Які б слова ви обрали (творчість, знання, пасивність, активність, співпраця, взаємодопомога, нові знання, самореалізація, байдужість, стандарт…) ? (учні записують свої відповіді, а потім разом створюємо девіз уроку).
  • Отже, девіз роботи : «Творчість. Співпраця. Працьовитість. Взаємоповага. Знання….) (СЛАЙД 3).

  • На сьогоднішньому майстрі – класі ви розширите знання про такий жанр твору, як есе, ознайомитесь зі зразками есе та спробуєте самостійно скласти невеличке есе.
5.Сприйняття нового матеріалу.
  • Отже, що таке есе?
Есе́ (фр. essai — спроба, нарис, від лат. exagium — зважування) — невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання і не претендує на вичерпне і визначальне трактування теми (СЛАЙД 4).
(СЛАЙД 5)

Зразок есе. Перед тим, як визначити особливості есе, давайте послухаємо есе «Аромат осені» Анохіної Софії.
Історія написання есе (учениця розповідає історію написання творчої роботи, а потім зачитує її. Текст супроводжується презентацією, на слайдах написані лише фрагменти тексту для кращого візуального та слухового сприйняття роботи)
Есе «Аромат осені» (презентація 1)                                              
Ви дозволите вам приготувати чай з ароматом осені? Що це за напій? Дуже просто!  Візьміть улюблену чашечку , додайте у неї найзагадковішої та найдивовижнішої пори року. Тихенько покладіть  свіжої  калини , тільки що зірваної з дерева. Додайте трохи прохолодних днів та прощальних співів птахів, що відлітають у теплі краї. Ще треба  чайну ложечку  лісових  ягід та   строкатого листя … Усе! Чай готовий.  Навкруги тиша та дзеркальний ставок. Ти сідаєш зручніше на повалене дерево, щоб насолодитися красою та ароматом свіжого чаю.
     Осінь- це найзагадковіша та найдивовижніша пора року. Вона підкрадається тихо та непомітно, щоб здивувати своєю красою . Не встигнеш озирнутися , як навкруги стає казково та загадково.
Ви коли-небудь зупиняли свій погляд на тому, як по воді пливе осінній листочок? Так плавно... Як човен. Дивлячись на нього,  відразу уявляєш дівчину- осінь  у красивій сукні з  різнокольорового листя. Починаєш мріяти, уявляти,  як гарно вона танцює свій незабутній  танець
Знаходячись біля цього ставка , біля цього окремого світу, хочеться взяти гарячий чай , закутатись у ковдру та сидіти, мріяти про щось неможливе....У цю мить ви ніколи не дивитесь на час. Він тече непомітно
         Для когось осінь- це лише пора року, для когось – жовте  листя та дощі, але для мене вона  схожа на  дівчину, яка буде завжди справжньою красунею у золотій  короні  та різнокольоровій  сукні  з листя, що завжди пригостить тебе  теплим  чаєм  з ароматом почуттів  …
  • Тепер розглянемо особливості написання есе (СЛАЙД 6)

Самостійна робота.
-Перед вами незаповнений слайд. Знайдіть в інформаційних картках ще ознаки есе (учні опрацьовують інформацію, а потім її оголошують та кріплять аркуші з відповідями на дошку) (СЛАЙД 7).
Перевірка за еталоном (діти зачитують відповіді, а потім звіряють інформацію) (СЛАЙДИ 8, 9)
  1. Робота в групах ( кожній групі роздані інформаційні листки, у яких вони повинні визначити додаткову інформацію про есе. Також кожній групі будуть роздані папірці з правильними та хибними відповідями. Прочитавши інформацію, діти повинні обрати листки з правильними відповідями і розмістити на дошці. Друга група у цей час записує в зошити інформацію. За таким алгоритмом буде працювати інша група) (СЛАЙД 10).
Завдання для першої групи.                  Завдання для другої групи
Визначити форми есе.                 Художні виражальні засоби мови
Інформаційний листок для 1 групи. Естетична функція тексту в есе - це ключова роль, яка визначає і вибір теми, і мовні виражальні засоби. Мовні конструкції повинні представляти ерудицію і красномовство автора.
Есе - це відкрита літературна форма. Автор в ній вживає свого роду спробу проникнути в сутність питань, які він зачіпає, проте не представляє всіх аргументів, як це відбувається в науковому стилі, а здійснює суб'єктивний вибір. Часто есе, готові та опублікування, здаються незавершеними, недомовленими.
Існують такі форми есе: нарис, стаття, щоденниковий запис, сповідь, слово, проповідь,  спогад, бесіда.
Перевірка за еталоном (СЛАЙДИ 11,12)
Інформаційний листок для 2 групи. Щоб написати гарний есе, складіть план, який буде віссю композиції вашого тексту, використовуйте ряд ключових слів, асоціації, цитати. Спробуйте знайти паралелі між явищами, чужими афоризмами, думками. Обов'язково висловлюйте свої власні думки. Цитати можна спростовувати, з ними можна сперечатися, проте не забувайте вказувати першоджерела.
Оригінальний заголовок, який може бути метафорою, риторичним питанням , прислів'ям, прикрасить есе. Перш ніж ознайомити читача з темою ваших міркувань, можна ввести його в курс справи за допомогою епіграф. Есе не потрібно явно виражена кінцівка або висновок, йому не потрібна "мораль", як це прийнято в максимах або байках. Однак підсумувати свої думки і ще раз підкреслити вашу точку зору на дане питання варто
Автор може використовувати такі художні виражальні засоби мови: антитезу, гіперболу, метафору, алегорію, епітети, порівняння, риторичні питання.
Перевірка за еталоном (СЛАЙДИ 13,14)
7.Зразки дитячих есе.
  • Перед тим, як розпочати роботу, давайте послухаємо есе  учениці, яка до свого тексту додала авторські фото ( учениця розповідає історію написання роботи, а потім зачитує своє есе)
Листочок (презентація 2)
  • Вітер відчужено ворушить блискучі золоті диски, ненароком розкидані поміж стрункими понурими гілками, що згинаються під тиском вологого листя. Уже не перший день я охоче спостерігала, як кудрявий  парубок Вересень  своїми огрубілими од праці руками намагався стягти з утомлених дерев важкий  одяг, але Осінь вважала інакше. Вона бавилась з краєчками дерев, навмисно дратувала зосередженого Вересня, доки нарешті, саме цього теплого вечора, біля грайливого, нещодавно зведеного мною багаття не дозволила узяти один листочок собі.

    Видавши лагідний звук, схожий на перше коротке прощання, листочок, подібно пташиному пір'ю, повільно колихаючись
    на хвилях теплого повітря, покірно летить до землі. Для нього світ зупинився, і є лише цей перший та останній політ, довжиною у вічність, коли він, знову занесений невидимим поштовхом, пильнує за всім, що коїться біля нього. Про що він думає? Чим він стурбований? Чого  очікує? Нічого. Залишений наодинці з вітром, він, може, й задасть йому якесь безглузде питання, але новий друг хитро уникне питання, підкинувши або ненароком  штовхнувши занадто допитливого співрозмовника.
    Іноді тихенько потріскуючи, вогонь односкладно відповідав листку, але
    він  його вже не слухав, а питав так, лише з ввічливості. Можливо, безхатько і хотів доторкнутися до теплих рук задумливого вогнища, та, намагаючись урятувати життя золотого метелика, полум’я не підпускало його до себе.
Хвилини спливали…. А листок все лавірував і лавірував між гілками і клубами гіркого диму, доки  не доторкнувся до пожовклих травинок біля моїх ніг. Вітерець ще торкався його сухих краєчків, але вже не міг зрушити з місця. Мине ще багато часу, коли паросток нового дерева, наскрізь проткнувши холодне тільце, проб’ється до світу, несучи у своїй кроні пам’ять того єдиного і чудового польоту, змішаного з іскрами вечірнього вогнища.
Есе- сповідь  «Танець душі» (презентація 3)
Кожен повинен знайти хоч  пару хвилин,
щоб зупиниться, посидіти, і подивитися, як  падає осіннє листя.
Осінь… Сідай біля мене. Ти сумна? Ні,  не думай, що ти сумна! Для мене ти завжди неймовірно красива, бо граційно-величаво заходиш у мій улюблений парк. Я люблю тебе! Чуєш? І нехай у вересні ночі стають холоднішими, а вітер бавиться твоїм різнокольоровим вбранням, ти все одно ще даруєш приємні спогади про літо. Ти знову змінила вбрання? Воно тобі лічить: різнобарвне листя з теплими відтінками ще більше тебе возвеличує та робить неймовірною красунею.
Я не сказала, чому я так сильно люблю тебе. Є багато причин, але у моєму серці живе найбільший спогад, який щоразу з твоїм приходом гріє мою душу. І нехай люди скаржаться на твої дощі, різкий вітер  та короткі дні, але саме ти мені подарувала щастя. Памятаю, як мене мама, коли я була маленькою, привела до Палацу культури, щоб записати в танцювальний гурток. Ти мене не помітила, бо була зайнята тим, що пензликом розфарбовувала дерева. І ось я у танцювальній залі, неначе це було вчора.
Що таке танець для мене? Це  моя душа!
Наше життя подібне до танцю: хтось крутиться  в ритмі вальсу, хтось тоне в пристрасному танго, а хтось демонструє  "Танець маленьких каченят". Усе це тому, що наш характер тісно переплітається з характером цього мистецтва. Танець оточує нас скрізь, але ми навіть не помічаємо цього. Ось, наприклад, ти  коли-небудь  звертала увагу на те, як плавно золотий листочок зривається з гілочки і летить на землю, виконуючи свій останній найкращий танець? Танець в усьому, але люди не помічають цього.
Для мене заняття танцами- це не просто хобі, це щось більше. Це моя частка життя, без якої я вже не можу прожити і дня. Завдяки танцям, біля мене багато справжніх друзів, з якими  можу поділитися найпотаємнішим,  бути собою,подорожувати, розкривати щодня саму себе. Дякую, "Радосте", за це диво! Танець- це рух, рух- це життя!
Красуне моя, незабаром ти підеш з цього парку, і ми зможемо зустрітися тільки через рік. Але я з нетерпінням буду чекати тебе тут, на цій лавочці, щоб знову насолодитися танцем листка і моєї душі.
8.Рефлексія. Прийом «Осінній букет» ( 2 хвилини).
  • Шановні діти, сьогодні вранці приходила Осінь та залишила для вас свої невеличкі подарунки . Створіть із них осінній букет та дайте назву своєму шедевру (учитель роздає коробки, у яких лежать травинки, гілочки, калина, квіти (які будуть у листопаді), вази) (СЛАЙД 15).
9.Підготовча робота щодо написання есе
Памятка « Щоб написати гарне есе» (СЛАЙДИ 16, 17)
  1. Визначте, про що будете писати.
  2. Складіть план, який буде віссю композиції вашого тексту.
  3. Придумайте оригінальний заголовок, який може бути метафорою, риторичним питанням , прислів'ям. За бажання використайте епіграф.
  4. Використовуйте ряд ключових слів, асоціації, цитати, односкладні та складні речення.
  5. Обов'язково висловлюйте свої власні думки.
  6. Есе не потрібно явно виражена кінцівка або висновок, йому не потрібна "мораль". Однак підсумувати свої думки і ще раз підкреслити вашу точку зору на дане питання варто
  10.Словникова робота. Робота в чернетках (кожному учневі буде розданий аркуш-чернетка, у якому він почне роботу, а кінцевий результат – домашнє завдання)
Аркуш-чернетка  (Перед тим, як писати, декілька учнів зачитають свої записи. Працювати можна в парах, групі та індивідуально) (СЛАЙД 18).
Слово чи речення
епітети
метафори
Інші засоби


























Есе






  1. Створення власних есе. Самостійна робота з самоперевіркою за еталону. (Поки діти створюють есе, гостям пропонується продивитися відеоролік учнів 10-А класу «Осінь на околиці міста»).
  2. Учні зачитують свої творчі роботи (СЛАЙД 19)
12.Підсумок уроку. Оцінювання (СЛАЙД  20)
  • Ось і завершується на майстер-клас. Давайте знову повернемося до нашого ДЕВІЗУ. Чи виправдали ви свої сподівання? Чи хотіли б ви ще щось додати до нашого девізу?
  • Зазвичай учасники всіх майстрів-класів отримують сертифікати. Тому кожен із вас отримає сертифікат


СЕРТИФІКАТ
виданий
у тому , що пройшов (пройшла) підготовку
на майстрі-класі
«Есе на основі життєвих вражень»

Учитель української мови
та літератури                                                             М.А. Перменова


Окремий сертифікат отримують учні, які створили творчі роботи.

СЕРТИФІКАТ
виданий
у тому , що є автором творчого проекту
«……………»

Учитель української мови
та літератури                                                              М.А. Перменова



13.Домашнє завдання (СЛАЙДИ  21, 22).
Продовжити роботу над змістом есе, які треба оформити на окремих аркушах. Найкращі роботи будуть опубліковані на сайті вчителя української мови та літератури.
Презентация
 

Комментариев нет :

Отправить комментарий