Здравствуйте, дорогие коллеги!

Блог «Педагогический экспресс» прекратил свою работу..
Прием материалов прекращен.
Для размещения авторских материалов приглашаем Вас на образовательный ресурс #ЯПедагог https://rcro.su/obrazovatelnyj-resurs-yapedagog-2
Ждем ваши материалы на почтовый ящик: or.japedagog@gmail.com

13 декабря 2017 г.

Конспект урока "Розвиток зв’язного мовлення. Твір-опис пам'ятника Євгена Чумака «Журавлі»"


Паламарчук Н.С., учитель української мови
та літератури ГУ ЛНР « Луганський загальноосвітній заклад -
спеціалізована школа №54 імені Олексія Єрьоменка»

УРОК 8 клас

Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Твір-опис пам'ятника Євгена Чумака «Журавлі».
Мета: Формувати вміння учнів складати твори - описи пам’ятника за власним спостереженням, вчити яскраво і точно викладати свої думки; розвивати вміння правильно, красиво, емоційно говорити; виховувати історичну пам’ять.
Тип уроку: урок - екскурсія
Обладнання: презентація, словники, фотографії пам’ятника «Журавлі», пам'ятка «На допомогу рецензенту».

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Що таке пам'ять? Це здатність зберігати на довгий час якусь інформацію. Але пам'ять людини недовготривала і має властивість втрачати частину інформації. Зберегти великий життєвий досвід та не забути історію свого роду нам допоможуть книги та пам'ятники історії. У світі збудовано сотні тисяч рукотворних пам'ятників. Всі вони являють собою історію народу, його незабутнє минуле. І тому темою нашого сьогоднішнього уроку обрано творчо-пошукову роботу «Твір-опис пам'ятника за власним спостереженням».
Описувати ми сьогодні з вами будемо прекрасний пам'ятник «Журавлі», що знаходиться на Площі Героїв міста Луганська і присвячений 55-тій річниці зо Дня перемоги нашого народу у Великій Вітчизняній війні.
Отже, на цьому заняття ви не тільки проявите свої вміння й навички в написанні твору, а й зробите екскурс в історію. Екскурс у наше криваве минуле, після якого по всій землі залишилися братські могили. Нехай на них стерлися імена, але це – імена героїв, забути які ми просто не маємо права. Тому що молоде покоління українського народу має знати свою історію.
А тому епіграфом до сьогоднішнього заняття я обрала незабутні слова Расула Гамзатова. Ці рядки спочатку були перекладені з аварської мови на російську, потім жили у пісні Яна Френкеля, у 2000 році стали присвятою до пам'ятника Євгена Чумака «Журавлі», а тепер звучать і на нашому уроці:
Вони не в землю нашу мертвими лягли,
А обернулися на білих журавлів…
Звучить мелодія, учениця виконує 1 куплет
ІІ. Активізація мисленнєвої діяльності.
Учитель. Минуле заняття з розвитку зв'язного мовлення ми провели біля пам’ятника «Журавлі». Побачили місце його розташування, розглянули сам пам'ятник. Послухали екскурсовода.
  • Ми з вами згадали, що твір повинен складатися зі вступу, основної частини та висновку.
  • А скажіть, будь ласка, про що ми пишемо у вступі?
Відповіді учнів: Історію створення пам'ятника, встановлення монумента, його автор. Це також інформація про події, що стали причиною створення та попередні роботи архітектора.
ІІІ. Підготовча робота до написання твору.
Учитель. Підібрати матеріал до цієї частини нам допоможуть екскурсоводи -історики.
Розповіді екскурсоводи – історики.
Учень 1. Автором пам'ятника «Журавлі» став Євген Федорович Чумак. Це луганський архітектор, який не тільки жив у нашому місті, а й увіковічив у пам'ятниках архітектури історію нашого краю. За 32 роки у Луганську було проведено 7 конкурсів на кращий архітектурний проект, 5 з яких виграв Євген Федорович. Всі ці проекти було втілено в життя. І тепер прекрасні монументи, скульптури і архітектурні ансамблі прикрашають площі нашого міста.
Учень 2. Першою роботою став пам’ятник «Клятва», встановлений в 1982 році у місті Олександрівськ. Спочатку це була братська могила, а потім за проектом Чумака з неї зробили меморіал. Сам автор розказав нам про те, що фундамент меморіалу поставлено на людських кістках, знайдених у цьому захороненні. Тому всі роботи Євгена Федоровича на воєнну тематику закликають нас пам'ятати про страхіття війни і цінувати мирне життя.
Учень 3. Друга робота архітектора називається «Визволителі». Присвячена вона 1942 , року визволення Луганська від німецької окупації, а встановлена у 1991 році. Знаходиться цей монумент на Площі Перемоги в районі автовокзалу.
Учень 4. Третя робота – це пам'ятник Молодому Солдатові, що йде на фронт, знаходиться скульптура перед центральним входом Луганського національного університету імені Володимира Даля. А встановлена у 1995 році. Євген Федорович детально описав монумент для того, щоб ми зрозуміли його ідейний зміст. «Ви бачите перед собою Арку перемоги, через яку проходить солдат. Тому, на перший погляд, дійсно здається, що солдат щасливий: адже він переміг. Але це помилкове враження. Подивіться на солдата з фронтальної сторони. Він немовби вставлений в обойму, з якої потім потрапляє в чорну гранітну стелу, що наче поглинає його. Йому на зміну виходить другий солдат, але теж потрапляє в обойму. І так нескінченно. А верх самої арки – це приціл, якій символізує страшну долю чоловіка, долю воїна». Тобто автор робить сумні висновки, що жодне покоління жодного народу не прожило без війн. І тому своєю працею архітектор хоче застерегти нас від фатальної помилки. Він каже: «Краще думати про війну, ніж воювати».
Учень 5. Четверта робота автора на тему війни є поки що його останньою і зацікавила нас найбільше. Називається вона «Журавлі» і знаходиться на Площі Героїв Великої Вітчизняної війни. На цій площі височить стела, яка була споруджена ще за часів СРСР і увіковічує пам'ять героїв Радянського Союзу, яких у Луганській області було більше, ніж у будь-якій області нашого колишнього Союзу. За міським проектом повинна була відбутися повна реконструкція Площі Героїв. Але (банальна історія) не вистачило коштів. І тому за конкурсним проектом Євгена Федоровича Чумака було залишено стелу, а поряд збудовано композицію «Журавлі».
Учень 6. Сам автор прокоментував свою роботу так: «Журавлі» - це вибух, що несе мертвого солдата в небо. Але якщо придивитись уважніше, то в найменших деталях одягу воїна ми бачимо журавлине пір'я. Край плащ-палатки перетворюється на крило, а сам загиблий воїн стає птахом. Символічно можна скакати, що це душа, яка йде на небо. Крім того, птахи летять прямо на південь. Відлітають, щоб у молодому поколінні знову повернутися на батьківщину з журавлиною зграєю. Та тут звити гніздо і продовжити свій рід для того, щоб у нашому житті завжди було місце для подвигу.
Учитель. Розумнички! Гарно попрацювали. З вас вийдуть гарні екскурсоводи.
А зараз ми з вами уявимо, що до нас у гості завітав автор цих пам'ятників Євген Федорович Чумак. Про що би ви його запитали? Складіть банк питань до скульптора.
Відповіді учнів.
Словникова робота.
Учитель. Під час виступу екскурсоводів ви неодноразово чули слова: архітектура, стела, монумент, пам’ятник тощо. Давайте з'ясуємо їх значення. А допоможе нам це зробити група лінгвістів.
Повідомлення групи лінгвістів.
Учень. Архітектура – це мистецтво проектування, спорудження та художнього оформлення будівель.
Учень. Пам'ятник-монумент - архітектурна або скульптурна споруда на пам'ять чи на честь кого-небудь або чого-небудь.
Учень. Меморіал – архітектурна споруда для увічнення пам'яті якої-небудь особи чи визначеної події.
Учень. Скульптура – вид образотворчого мистецтва, твори якого мають рельєфну або об'ємну форму і виконуються способом виливання, різьблення, ліплення з твердих чи пластичних матеріалів (каменю, металу, дерева, глини).
Учень. Стела – кам'яний стовп чи плита з написом або рельєфним зображенням, що ставиться як надмогильний пам'ятник або на згадку про яку-небудь подію.
Учень. Статуя – скульптурне зображення людини або тварини на повний зріст, розраховане на її огляд з усіх боків.
Учень. П'єдестал (постамент) – художньо оформлене підвищення, на якому встановлюється статуя, скульптура.
Робота біля дошки.
Учитель. Наступна наша робота не менш цікава. Зараз ми напишемо міні-диктант-гіпотезу.
Чеський письменник Юліус Фучік, який не скорився фашистам і був ними закатований, перед смертю писав: «Не забудьте! Невтомно збирайте відомості про тих, хто поліг за себе і вас…»
Учитель. А зараз за допомогою методу «Мікрофон» вам необхідно по черзі висловити свої думки, дати відповідні запитання.
  • Що мав на увазі письменник? Чи згодні ви з ним?
Творча робота.
Учитель. Над описом самого пам'ятника ви працювали вдома, а зараз приступаємо до роботи над вступною частиною і висновком. У висновках ви можете сказати про необхідність оберігати пам’ятники історії та культури, ставлення до нього сучасників. І не забувайте про плавний перехід між частинами і їх зв'язок.
Ті, хто хоче щось додати в основну частину, користуйтесь фотографіями, що лежать на партах. Через 10 хвилин починаємо слухати ваші твори.
Учитель. Закінчуємо працювати. Зараз поміняйтеся зошитами, прочитайте твір свого товариша, поставте оцінку, щоб легше було оцінювати користуйтеся пам'яткою «на допомогу рецензенту».
Взаємоперевірка
А зараз, будь ласка, хто готовий відповідати.
Відповіді учнів.
І ось прийшов час попрацювати групі рецензентів. Хто хоче проаналізувати твір однокласника? Дякую.
  • Молодці. Дякую за роботу на уроці. Сьогодні оцінки отримали….
Рефлексія.
  • Ваш настрій покращився?
  • Що на уроці зацікавило найбільше?
  • Що на вашу думку нам вдалося?
Учитель. Хочу всім щиро подякувати за творчу співпрацю на уроці і сказати:
Пройдуть роки. Настане 3000 рік. Не буде в живих і нашого покоління, але хтось із вдячності йтиме до пам'ятників, щоб покласти квіти біля них.
Домашнє завдання.
Підготувати матеріал для гри «Питаю – відповідай» на тему «Відокремлені члени речення».

Комментариев нет :

Отправить комментарий