Здравствуйте, дорогие коллеги!

Блог «Педагогический экспресс» прекратил свою работу..
Прием материалов прекращен.
Для размещения авторских материалов приглашаем Вас на образовательный ресурс #ЯПедагог https://rcro.su/obrazovatelnyj-resurs-yapedagog-2
Ждем ваши материалы на почтовый ящик: or.japedagog@gmail.com

16 февраля 2017 г.

Урок-практикум з української мови в 5 класі "Створення діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів"

О.А.Сартова
ГБОУ ЛНР «АСОШ №6», г. Алчевск
e-mail: al-school-6@ya.ru

СТВОРЕННЯ ДІАЛОГІВ ВІДПОВІДНО ДО ЗАПРОПОНОВАНОЇ СИТУАЦІЇ СПІЛКУВАННЯ, ПОВ’ЯЗАНОЇ З ЖИТТЄВИМ  ДОСВІДОМ УЧНІВ

Урок-практикум з української мови в 5 класі

Тема: Створення діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з життєвим досвідом учнів.
Мета:
  • повторити й поглибити знання, одержані у початкових класах про діалог;
  • удосконалити навички вживання розділових знаків при діалозі; сприяти формуванню навичок виразного читання діалогічних текстів; розвивати творчі уміння складати діалоги;
  • виховувати в учнів розуміння етикетних норм і моральноїповедінки під час спілкування;
  • підвищувати культуру усної і писемної мови;розвивати комунікативну компетентність.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок (розвиткумовленнєвої компетенції)

 

Хід уроку:

I Мотивація навчальної діяльності

На екрані: тема уроку і висловлювання про спілкування:
Спілкування – це мистецтво і наука.
«Заговори, щоб я тебе побачив»
                                                        Сократ
Питання до дітей («Мікрофон»):
- Поясніть, як можна «побачити» людину за її розмовою? Виходячи з теми уроку і наших коментарів щодо мудрих висловлювань з приводу спілкування, спробуйте сформулювати мету нашої навчальної діяльності на уроці.
    (Діти формулюють, учитель коректує)
- Чи вважаєте ви, що треба вчитися спілкуванню? Чи це уміння приходить само?
- Чи вважаєте ви себе цікавим співбесідником?
- Чи завжди вам є що розповісти своєму хорошому знайомому?
- Назвіть свій арсенал добрих слів.
- На сьогоднішньому занятті ми поговоримо про правила культурної поведінки, навчимося ввічливо спілкуватися, збагатимо своє мовлення «чарівними» словами. Як кажуть, виховану людину скрізь шанують. Народ склав прислів'я і вчить нас...
- Слова щирого вітання дорожчі за частування.
- Учужому домі будь привітливим, а не примітливим.
- Шануй людей – і тебе шануватимуть.

II Актуалізація опорних знань

Нагадуємо вивчене до теми «Діалог»
     Беcіда.
1)       Що  називається  діалогом?
Діалог – (від  грецької dialogos – розмова,  бесіда) – розмова  двох осіб. Він  складається  з  реплік (запитань  і  відповідей  або  повідомлення)
2)     А що  таке  репліка?
Репліка – це  кожне  окреме  висловлювання  учасників  діалогу.
3)      Що  таке  полілог?
Полілог – це різновид діалогу, у я кому беруть участь кілька осіб.
4)       Які  розділові  знаки  вживаються  при  діалогах?
Спостереження над мовним матеріалом: (на екрані вірш-діалог).
Найкраща іграшка
Не вгадать тобі нізащо,
    котра з іграшок найкраща!
Знаю!
Трактор заводний!
Зовсім ні.
Електрична залізниця!
Помилився.
Ну, тоді це – пароплав!
Не вгадав.
Зрозуміло: це – літак!
Знов не так.
Добре, відповідь я дам:
та, яку зробив ти САМ!
                                                                Анатолій Костецький
Завдання:
  • Прочитати вірш-діалог, дотримуючись інтонації. Розставте розділові знаки.
  • З’ясуйте, хто бере участь у діалозі.
  • Нам відомо, що діалог відбувається за певної ситуації. Яку ситуацію ви можете собі уявити, прочитавши цей діалог?
    Звернімо увагу на екран, і прочитаймо, що треба взяти до уваги перед тим, як вступити в спілкування:

А хто може пригадати ще дуже важливу умову для створення діалогу? (це правила ведення діалогу).
У формі інтерактивної вправи «Мозковий штурм» з’ясовуємо основні правила ведення діалогу:
  • Бути завжди ввічливими, привітними, доброзичливими у спілкуванні.
  • Не перебивати співрозмовника.
  • Говорити чітко, конкретно, грамотно.
  • Слухати зацікавлено.
  • Не завдавати людям прикрощів словом.
  • Чемно пояснити причину прохання чи відмови.
  • Стежити за культурою мовлення.
Учитель: Чи є актуальним питання культури спілкування для нашого 5 класу? Тож будемо вчитися культури спілкування.

III Виконання системи творчих вправ:

Вправа-дослідження
      Перед вами записані слова-звертання, розкажіть, за якої ситуації можна використовувати кожне подане   звертання? (звертання спроектовані на дошці):
Оксано,Оксаночко, Оксанко, вельмишановна  Оксано Петрівно, дорога наша  Оксано Петрівно, тітонько  Оксано, пані  Оксано,  пані  Оксано Коваленко, громадянко  Коваленко.
      Добре, пам`ятайте, що вибираючи звертання, потрібно враховувати  ситуацію спілкування: офіційну чи неофіційну. Тобто, де ви спілкуєтесь: вдома, у школі, з незнайомими людьми, враховувати вік, стать.
     У неофіційному спілкуванні не скупіться на вишукані, приємні звертання.
    А  які звертання є доречними у спілкуванні в офіційній ситуації і неофіційній дізнаємось про це з наступного завдання.
Мовленнєвий практикум. Завдання: назвіть різні види реплік, за допомогою яких ви зможете висловити:
Щиру вдячність (дякую, щиро вдячна, будь ласка…).
Радість при зустрічі (радий тебе бачити, як добре, що ми зустрілися…)
Заперечення, або незгоду, дотримуючись мовного етикету (вибачте, але ви не маєте рації, я думаю по іншому, вибачте, в цьому ви помиляєтесь, перепрошую, прошу вибачити…).
      Після того, як ви ознайомились із цими правилами, ми можемо приступати  до створення діалогів. Але для початку мої  помічники хочуть запропонувати вашій увазі підслухану  розмову вранці.
(учні розігрують мініатюру)
-    Доброго ранку, синочку! Ти вже встав?
-    Встав, встав, А тобі що?
-    Як тобі спалося? Що снилося?
-    Ну чого причепилася з самого ранку?
-    Та я ж нічого, мій хороший! Іди ж, синочку,  снідати.
-    Дай спокій! Я ще маю час. Не поспішаю.
  Бесіда з учнями.
-    Вам сподобалася розмова?
-    А чому?
-    Чи є у нашому класі такі, що впізнали б себе у цій розмові?
-    А як ви зустрічаєте ранок?
Робота з деформованим текстом: зі слів кожного рядка складіть репліки, щоб вийшов діалог. Запишіть діалог у зошити з розвитку мовлення.
1) а) Можу, біля, я, вас, сісти;
    б) передайте, сіль, прошу, мені;
    в) візьми, сільничку;
    г) серветку, чи, можна, взяти;
    д) звичайно;
    е) смачного;
    є) хліб-сіль!
2) а) До, звернутися, вас, дозвольте;
    б) тебе, слухаю;
    в) як, аптеки, до найближчої, пройти;
    г) аптека, на, розташована, розі, вулиць;
    д) це, у, напрямку, якому;
    е) вивіска, є, там;
    є) звісно.
3) а) Відвідати, я, можу, музей;
    б) квиток, тобі, купити, необхідно;
    в) коштує, дитячий, скільки, квиток;
    г) одну гривню, дитячий, коштує, квиток;
    д) квиток, мені, будь ласка, дитячий;
    е) візьми, і, його, зберігай, квиток.
4) а) Тобі, вчора, я, телефонував. Ти, був, де;
    б) у, зоопарк, батьками, я, ходив, з;
    в) ти, бачив, звірів, яких;
    г) вовка, і, тигра, ведмедя, лисицю;
    д) там, а був, слон;
    е) слона, було, не. Зоопарк, обов’язково, ти, відвідай;
    є) за, дякую, пораду. Я, братом, з, піду, зоопарк, в, теж.
5) а) Книжку, здаєш, яку, ти;
    б) лисичку, журавель, і казку;
    в) написав, її, хто;
    г) Франко, Іван;
    д) була, чи, приязною, лисичка;
    е) ні. Хитра, лисичка, улеслива;
    є) повівся, як, журавель;
    ж) подякував, чемно, і, лисичку, в, гості, запросив. Згодом, а,провчив, її;
    з) книжку, яку, хочеш, прочитати, ти;
    и) Пан Коцький, казку.
6) а) Сьогодні, день, мій, народження;
    б) вітаю, найкращого, зичу, тобі, всього;
    в) у, приходь, гості, о, годині, п’ятнадцятій;
    г) запросила, ще, ти, когось;
    д) класу, із, дівчаток, нашого;
    е) я, прийду, обов’язково;
    є) чекатиму, я.
7) а) Тебе, рада, я, бачити;
    б) теж, я;
    в) з, вітаю, народження, днем, тебе;
    г) спасибі;
    д) здоров’я, і оцінок, зичу, гарних, тобі;
    е) що, рада, пам’ятаєш, ти. За, увагу, вдячна, тобі.
8) а) Тебе, зустріти, радий;
    б) бачити, радий, я, теж, тебе;
    в) довго, ти, хворів. Здоров’я, як, твоє;
    г) добре, я, почуваюся;
    д) допомоги, звертайся, потребуєш, якщо;
    е) з, допоможи, математики, будь ласка мені;
    є) допомогти, радий, завжди, тобі;
    ж) тобі, вдячний, за, й, увагу, турботу.
Фізпауза    (музика)
Раз, два – всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли  (підстрибнути)
Три, чотири – нахилились, (нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились (імітація умивання)
П'ять, шість – всі веселі
Крутимось на каруселі, (покрутитися)
Сім, вісім – в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли  (затупотіти)
Дев'ять, десять – відпочили
І за парти дружно сіли.
Вправи «Віднови репліки»  (на окремих роздрукованих аркушах вписати)
1) — Доброго ранку, Іринко!
    — …
    — Я рада, що ти прийшла.
    — …
    — Вітаю тебе з днем народження!
    — …
    — Зичу тобі здоров’я та гарних оцінок!
    — …
2) — Привіт, Сашко!
    — …
    — Де ти був учора?
    — …
    — Яких звірів ти бачив?
    — …
    — А слон там був?
    — …
    — Дякую за пораду. Я з братом теж піду до зоопарку.
3) — Здрастуйте!
    — …
    — Я можу відвідати музей?
    — …
    — Скільки коштує дитячий квиток?
    — …
    — Мені один дитячий квиток, будь ласка.
    — …
4) — Здрастуйте!
    — …
    — Хліб свіжий?
    — …
    — Мені буханку житнього хліба і батон.
    — …
    — У мене 5 гривень.
    — …
5) — Заходьте! Вам допомогти?
    — …
    — Передайте, будь ласка, гроші на квиток.
    — …
    — Ви виходите на наступній зупинці?
    — …
    — Дозвольте пройти!
    — …
    — Дякую! Щасливої дороги!
6) — Ходімо кататися на санчатах.
    — …
    — Гаразд, тільки не барись.
    — …
    — На гірку. Давай допоможу.
    …
    — Сідай. Дивись уперед. Їдемо. Ура!
7) — Я можу біля вас сісти?
    — …
    — Прошу, передайте мені сіль.
    — …
    — Чи можна взяти серветку?
    — …
    — Смачного!
8) — Чого ти плачеш?
    — …
    — З ким ти прийшла на ринок?
    — …
    — Звернімося до міліціонера.
    — …
    — Гадаю, так.
9) — Доброго дня!
    — …
    — Я хочу здати книгу.
    — …
    — Так, ця книга про метеликів.
    — …
    — Найбільше сподобалися малюнки.
    — …
    — Я хочу прочитати про життя тварин.
    — …
10) — Доброго дня, Маріє Василівно!
    — …
    — Це телефонує Петренко Микола.
    — …
    — Михайлик удома?
    — …
    — Покличте його, будь ласка, до телефону.
Складання діалогів за життєвими  ситуаціями
      Працювати ви  будете в парах, тому уважно прослухайте завдання. Ви повинні скласти діалог із 6-7 реплік з певним адресатом мовлення у поданій ситуації і розіграти їх.
І. Повертаєтеся зі школи додому. Хто зустрічає вас? Передайте свою розмову з мамою чи татом.
ІІ. Сусід по парті звертається за допомогою – вибрати квіти бабусі на день народження. Який діалог може відбутися між вами?
ІІІ. Ви готуєте повідомлення на виховну годину на тему « Розкажи мені про себе ». Зверніться за допомогою до бабусі, мами, тата, запитайте,   що б вони розповіли про себе у першу чергу.
     Складаючи діалог не забувайте, будь ласка, про мовний етикет: вітання, знайомство, запрошення, згода, подяка, прощання. Не забувайте також і про розділові знаки при звертанні та діалозі.  На цю роботи ви маєте 5 хвилин.
Метод «ПРЕС»
    Тепер я хочу вас запитати:
    - Які  труднощі виникли у вас під час опрацювання матеріалу?
    - Чого навчив вас сьогоднішній урок?
Оцінювання учнів.
    - Чи задоволені ви своєю роботою сьогодні?
    Діти, мені дуже сподобалось з вами працювати. Ми не просто вчилися складати діалоги, ми вчилися бути  ввічливими, толерантними і добрими до своїх рідних і близьких, бо добра не вистачає завжди.
Народознавча хвилинка
    Хочу нагадати вам, що сьогодні, 13 грудня,  День святого  Андрія Первозванного. Збираючись на вечорницях, молодь грала в «Калиту». Для цього дівчата пекли великий круглий корж з діркою посередині та намащували його медом. Коли Калита була готова, її за допомогою стрічки прив’язували до сволока посередині хати і стрибали, намагаючись відкусити шматочок запашної булки. Спробуємо відчути колорит свят-вечора на Андрія. Зі словами
                 –  Я  їду Калиту  кусати.
                 – А я буду по зубах писати.
розігруємо сутуацію
            Завершити ж наш урок  хочу словами:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай
Лише в добро і вищу правду віра
Людину  відрізня від мавпи і від звіра
Хай в серці оживає істина стара:
Людина починається з добра!

Дякую всім за співпрацю. До побачення.
VІ  Домашнє завдання.
Скласти діалог, використовуючи малюнок у підручнику «Мандрівка рідним містом» .

Комментариев нет :

Отправить комментарий