Здравствуйте, дорогие коллеги!

Блог «Педагогический экспресс» прекратил свою работу..
Прием материалов прекращен.
Для размещения авторских материалов приглашаем Вас на образовательный ресурс #ЯПедагог https://rcro.su/obrazovatelnyj-resurs-yapedagog-2
Ждем ваши материалы на почтовый ящик: or.japedagog@gmail.com

2 июня 2016 г.

Систематизація та узагальнення знань з теми «ДІЄПРИСЛІВНИК як ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА» на основі прислів’їв, приказок, загадок


Садовская Татьяна Михайловна
учитель украинского языка и литератури
ГБОУ ЛНР «Стахановская 
специализированная школа I-III ступеней №3"


ГОСУДАРСТВЕННОЕ  БЮДЖЕТНОЕ  ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ  УЧРЕЖДЕНИЕ
ЛУГАНСКОЙ  НАРОДНОЙ   РЕСПУБЛИКИ
«СТАХАНОВСКАЯ СПЕЦИАЛИЗИРОВАННАЯ  ШКОЛА  І-ІІІ  СТУПЕНЕЙ №3»



САДОВСКАЯ ТАТЬЯНА МИХАЙЛОВНА ,
УЧИТЕЛЬ УКРАИНСКОГО ЯЗЫКА И ЛИТЕРАТУРЫ,
І  КАТЕГОРИЯ













Тема:   Систематизація та узагальнення знань  з теми  «ДІЄПРИСЛІВНИК як ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА» на основі прислів’їв, приказок, загадок
Мета: поглибити знання учнів про дієприслівник як особливу форму дієслова,  його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;  удосконалювати  орфографічні й                                                пунктуаційні навички, формувати вміння порівнювати й узагальнювати лінгвістичний матеріал, застосувати теоретичні знання на практиці; розвивати мовлення, уяву, фантазію і  творчі здібності  школярів, підвищувати культуру усного й писемного  мовлення;  виховувати повагу до слова, до малих жанрів усної народної творчості.
Тип уроку : урок узагальнення й систематизації вивченого.
Обладнання: презентація, малюнки дітей
Треба берегти  як зіницю  ока безцінну культурну спадщину нашого народу…
 О. Гончар
                Хід уроку
І. Організаційний момент. Забезпечення емоційної готовності
  1. Автотренінг
- Сподіваюсь, що ви почуваєте себе комфортно. Не хвилюйтесь. 
Краще привітайте в добрий час  гостей посмішкою й миром.
А тепер за парти всі сідайте рівно, і до роботи візьмімось сумлінно!
   2.  Вступне слово вчителя ( слайд 1)
Учні!
Ще один урок до нас прийшов
За розкладом сьогодні.
Отож, давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовну цю безодню.
Бо ж мову, діти, забувать не гоже,
І дієприслівник нам сьогодні  в цьому допоможе!
II. Повідомлення теми та мети уроку (слайд 2)
-  Отже, темою сьогоднішнього уроку є «Узагальнення вивченого про дієприслівник».
(учні записують тему уроку в зошити.)
 Ми з вами продовжуємо нашу подорож по країні «Морфологія». Сьогодні на уроці ми повторимо, узагальнимо здобуті знання з даної теми, будемо виробляти орфографічні та пунктуаційні навички, підвищувати культуру усного та писемного мовлення;  розвивати уяву, фантазію і творчі здібності;  а також виховувати повагу до  слова, до малих жанрів усної народної творчості (слайд 3). Тому нашим девізом сьогодні будуть слова: «Вперед  до поставленої мети» (слайд 4). Отже, вирушаймо в путь!
     - Діти! А що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Діти висловлюють очікувані результати).
-  Виходячи з теми, на домашнє завдання ви повинні повторити все про дієприслівник, тобто підготуватись до контрольної роботи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Перевірка д\з (слайд 5)
а) усний твір-казка «Як з’явився дієприслівник» (слайд 6);
б) діалог на тему «Дієприслівник як частина мови» (слайд 7).
            2.Слово вчителя. Діти, прослухавши казки та діалоги, ми повторили теоретичні відомості з теми «Дієприслівник як частина мови» (слайд 8), а тепер перейдемо до виконання практичних завдань з цієї теми. Українська мова, будучи біднішою проти російської на дієприкметники, має далеко більше від неї дієприслівників. Українська  класична література, живе народне мовлення, пісні, казки, прислів’я, приказки, фразеологізми  рясніють дієприслівниками . Отже, виконувати практичні завдання з теми «Дієприслівник» ми будемо на прикладі малих жанрів УНТ (прислів’їв, приказок, загадок).
            3.  Виконання вправ (слайд 9).
І завдання «Збери прислів’я» (слайд 10).
(Учням видаються картки з прислів’ями , які треба «зібрати», тобто відновити.)
1) Скінчивши діло, …                                     … можна відпочивати. 
2) Упоравшись з роботою, ...                         … лежачи робить.
3) Лінивий сидячи спить, …                           … гуляй сміло. 
Запишіть отримані прислів’я. Як ви їх розумієте? Знайдіть у них  дієприслівники, доведіть, що саме ці слова є дієприслівниками. З’ясуйте їхню синтаксичну роль. Що використано в реченні одиничний дієприслівник чи дієприслівниковий зворот? Доведіть це.
ІІ завдання (слайд 11).  Знайдіть у реченнях дієприслівники та запишіть іх у 2 стовпчики:    а) доконаного виду; б) недоконаного виду.
 Учись, на інших дивлячись. Не їсть соловей калину, пропустивши малину. Впустивши роги, за хвіст не вдержиш.   Тешучи дерево, кравцем не станеш. Кривою дорогою йдучи, попереду мало побачиш. Збираючи по ягідці, надбаєш кошик. Бувши конем, не станеш волом. Не цурайся коня, й трактора придбавши.
ІІІ завдання «Відгадай» (слайд12).

А зараз трохи перепочинемо і попрацюємо усно. Дуже часто дієприслівники можна зустріти у загадках. Ви дома знаходили загадки, в яких вжито дієприслівники, а відгадки малювали. Тому відгадки показувати всім!



 ІV завдання (слайд 13).  Переписати, на місці крапок  уставляючи  пропущені літери.
 Не  спечеш калачі, лежач.. на  печі.  Збирай  трудову  копійку  на  лежач..  дні.  Сидяч..  на коні, не ховайся  за  вівцю.  Немічнй  ледач завжди  сидяч.. . 
V  завдання  Фізкультхвилинка (слайд 14).

А зараз творче  завдання Покажи прислів’я .
Покажіть прислів’я, у складі якого є дієприслівниковий зворот, поясніть їх. (прислів’я  подані  на картках)
1.     Не знаючи броду, не лізь у воду.
2.     Не вбивши ведмедя, шкіри не продають.
3.     Не працюючи, ситий не будеш.
VІ завданняОрфографічне (слайд 15).
Прокоментуйте прислів'я. Спишіть, вставляючи  пропущені літери та знімаючи  скісні риски, Підкресліть дієприслівники. Поясніть правопис не з дієприслівниками.  
1. Не/взявшись до сокири, не зробиш хати. 2. Не/давши слова — держись, а давши — кріпись 3.Не/сп..тавши броду, не/лізь у воду. 4.Не /нах..лившись, з кр..ниці води не/нап’єш..ся.
VІІ  завдання (слайд 16).  Перекладіть речення українською мовою. Порівняйте особливості творення дієприслівника в двох мовах. Визначити, які зі слів означають основну дію, а які — додаткову. Визначте час дієприслівників.
1.     Не трудясь, не найдешь счастья, не посеяв, не соберешь урожая. 
2.     Посеяв ячмень, не жди пшеницы.
VІІІ  « Хто більше?»  (слайд 17)
Наведіть свої прислів’я і приказки з дієприслівниками, які ви добирали до уроку.
ІХ   Кросворд (слайд 18-25).
Утворіть  дієприслівники недоконаного виду від поданих дієслів, які розкажуть нам, як ви сьогодні працювали.
Думати, розмірковувати, мислити, розвивати, гадати, оцінювати, мізкувати.
-         Яке слово вийшло по вертикалі? (МОЛОДЦІ)
ІV  Оцінювання (слайд 26)
V  Домашнє завдання (слайд 27)
Повторити &, підготуватися до контрольної роботи


!!! Давайте обмінюватися думками, знаннями, уміннями, із захопленням пізнаючи все невпізнанне.   Будемо берегти  та поважати наше право на знання!!!


Презентация к уроку

Комментариев нет :

Отправить комментарий