Здравствуйте, дорогие коллеги!

Блог «Педагогический экспресс» прекратил свою работу..
Прием материалов прекращен.
Для размещения авторских материалов приглашаем Вас на образовательный ресурс #ЯПедагог https://rcro.su/obrazovatelnyj-resurs-yapedagog-2
Ждем ваши материалы на почтовый ящик: or.japedagog@gmail.com

30 марта 2018 г.

Конспект уроку української мови у 9 класі «Складнопідрядні речення з підрядними мети та причини». Урок з ароматом кави


Г.А.Гордиця, 
учитель украинского языка и литературы 
ГБОУ КОШ № 11, г. Красный Луч

galya.gorditsya@yandex.ua


Конспект уроку української мови у 9 класі «Складнопідрядні речення з підрядними мети та причини». Урок з ароматом кави

Урок розроблено для учнів 9 класу (за програмою Примерная образовательная программа по украинскому языку для 5 11 классов общеобразовательных учебных учреждений с преподаванием на русском языке (Гринева О.В.,Зобаренко В.А., Кагукина И.Н, .Колесникова М.Н., Литинская А.Н., Мухина Е.В., Шевченко Т.Ф., Эсаулова Н. В., под общей редакцией Студеникиной В.П. –Луганск, 2015).
Ознайомлення із складнопідрядними реченнями причини та мети подано на матеріалі дивовижної історії кави. Учні у процесі роботи в групах матимуть можливість навчитися правильно вимовляти й писати назви улюблених напоїв, а це є ознакою освіченості і загальної культури людини. Дізнаються більше про виникнення і роботу кав'ярень, спростують міфи про шкоду чи користь кави. Дидактичний матеріал формуватиме вміння учнів вирізняти СПР з підрядними мети й причини серед інших у зв’язному тексті, спостерігати за стилістичними можливостями даних речень, конструювати складнопідрядні речення даних видів.
Урок розвиває пізнавальний інтерес учнів, підвищує загальну культуру, виховує бережливе ставлення до власного здоров’я.
Ключевые слова
Складнопідрядне речення, лінгвістичне дослідження, робота з текстом, словниково-орфоепічна робота, лате-арт, історія кави
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними мети та причини.
Мета: ознайомити учнів з складнопідрядними реченнями причини та мети; вчити з'ясовувати, за допомогою сполучників чи сполучних слів можуть приєднуватися підрядні причини й мети речення з головним; розвивати вміння і навички логічного мислення, робити самостійно висновки та узагальнення, удосконалювати пунктуаційну грамотність, збагачувати словниковий запас; розвивати пізнавальний інтерес учнів; підвищувати загальну культуру, виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.
Тип уроку: комбінований урок формування вмінь та навичок
Освітні технології: інформаційне, проблемне навчання, диференційоване навчання, здоров'язберігаюча технологія.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація до уроку, дидактичний роздатковий матеріал, «Зерна пізнання».

Хід уроку
І. Організаційна частина. Мотивація навчальної діяльності.

У наш клас завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
І запрошуєм ласкаво на урок у 9-ий клас. (Слайд 1)

Психологічне емоційне налаштування на урок.
Учитель. Хочу розпочати наш урок з притчі.
Одного разу до батька прийшла дочка й скаржиться: «Батьку, я втомилася долати труднощі та розв’язувати проблеми, я весь час пливу проти течії. Я виснажена, у мене більше нема сил. Що мені робити?»
Батько ж замість відповіді поставив на вогонь три однакові каструлі з водою. В одну вкинув моркву, в другу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце й налив чашку кави.

-Що змінилося? – запитав він свою дочку.
-Яйце й морква зварилися, а зерна кави розчинилися у воді, - відповіла вона.
-Ні, доню моя, це лише на перший погляд так… Подивися - тверда морква в окропі стала м’якою та вразливою, рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однаково несприятливих умов. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі й ніжні лише тверднуть і міцніють.
-А кава?
-Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні та змінили його – перетворили окріп на чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються через обставини, - вони змінюють обставини й перетворюють їх на щось нове та прекрасне, отримуючи користь і знання в цій ситуації.

Бажаю вам, шановні учні, перетворювати будь-яку ситуацію на щось нове та прекрасне. Отже, починаймо роботу!
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Давайте сьогодні разом заглянемо за таємничу завісу історії кави, адже вона така дивовижна і захоплююча!

-На попередніх уроках ми почали знайомство з складнопідрядним реченням. Сьогодні ми продовжуємо вивчати види підрядних обставинних речень. Це речення причини і мети. Як ви думаєте, для чого треба вивчати цю тему? (Ці знання вам допоможуть зробити мовлення точним, змістовним, виразним.)
-Запишіть, будь ласка, в зошитах дату та тему сьогоднішнього незвичайного уроку «Складнопідрядні речення з підрядними мети та причини». А назвала я наш урок «Урок з ароматом кави». (Слайд 2)

Очікувані результати. «Метод незакінчене речення», «Мікрофон». (Слайд 3)
Сформулюйте задачі уроку, виходячи з теми
  • На уроці хочу дізнатися про…
  • Мені цікаво було б з'ясувати…
  • Хочу навчитися правильно визначати…
  • Хочу поглибити знання з…
  • Сподіваюся відкрити для себе щось нове про…
  • Маю наміри поліпшити вміння …

-Наша робота проходитиме в групах. Їх чотири. У кожній групі є свій лідер. Він керуватиме роботою групи.
Перед кожним з вас таблиця самооцінки, де послідовно перелічені всі завдання уроку: знання теоретичного матеріалу з вивчених тем, уміння знаходити складнопідрядні речення причини й мети в тексті, конструювати речення даних видів, уміння вирішувати лінгвістичні завдання. Сумуючи бали, ви отримаєте оцінку за урок.


ІІІ. Актуалізація опорних знань

1. «Мозковий штурм».
  • Що називається складнопідрядним реченням?
  • Де може стояти підрядна частина? Як вона відокремлюється від головної?
  • Підрядна частина з'єднується з головною двома способами…
  • Яка відмінність між сполучниками та сполучними словами?
  • У головній частині можуть бути…
  • Назвіть види підрядних речень.
  • Які ми вже вивчили? На які питання вони відповідають?
2. Гра « Розпізнай речення». Робота в групах. Запишіть в зошити вид роботи. (Слайди 4 - 7)
Завдання : визначити схематично вид складнопідрядних речень (1 група – 1-3 речення, 2 – 4-6 речення, 3 – 7-9 речення, 4 – 10-12 речення)
  1. Кава – стародавній напій, який має багату історію.
  2. Достеменно невідомо, як саме вона потрапила на наш стіл.
  3. Існує поширена легенда про те, що ефіопський пастух Калдім став першовідкривачем унікальних властивостей кавового дерева.
  4. Він помітив, що його кози після ласування листям кавових дерев ставали особливо активними і бадьорими.
  5. Як тільки Калдім жбурнув гілку з ягодами в вогонь, відчув приємний аромат тліючих ягід.
  6. Випивши зварений з червоних ягід напій, пастух став настільки бадьорим, що втома абсолютно зникла.
  7. Учені вважають, що саме місцевість Каффа дала назву найпопулярнішому напою.
  8. Тріумфальна хода кави по світу починається з того часу, як декілька зерен привіз до Венеції лікар з Єгипту.
  9. Скрізь, куди завозилася кава, напій набував популярності.
  10. Арабіка та робуста - це основні види кави, які здатні відкрити всю свою смакову гаму справжнім поціновувачам цього напою.
  11. Ніхто не береться напевне сказати, коли почали вживати каву на наших землях.
  12. Можна лише припускати, що знали її і пили у нас починаючи з XVI–XVII століття.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Метод дослідження. Лінгвістичне дослідження 1 проблеми (Слайд 8)
Робота в групах (Диференційований підхід)

1 і 2 групи — за допомогою теоретичного матеріалу підручника (с. 107, 123) скласти опорну схему СПР причини і мети (1група – мети, 2 група – причини)
— На які питання відповідають підрядні речення причини і мети?
— За допомогою яких сполучників приєднується підрядне речення?

3 і 4 групи - прочитайте речення, визначте вид підрядних речень, опрацювавши теоретичний матеріал підручника (с.107,123). З'ясуйте, на що вказує підрядна частина в кожному реченні, на які питання відповідає, яким сполучником приєднується до головної частини? Спишіть речення, намалюйте його схему. Один учень працює біля дошки (3 група – 1 речення, 4 група – 2 речення)
№1. Кава - це неодмінний атрибут вдалого ранку, бо вона має чудовий пробуджуючий ефект.
№2. Щоб задовольнити смаки більшої аудиторії, вона може бути приготована за допомогою різних рецептів.
Синтаксичний розбір речення № 1 (частковий)
  • граматичні основи;
  • смислові частини;
  • на яке питання відповідає підрядна частина;
  • зв’язок між частинами;
  • схема речення.
Висновок.
СПР з підрядними причини.

Підрядні причинові частини пояснюють усю головну частину в цілому й приєднуються до неї за допомогою сполучників бо, тому що, через те що, у зв’язку з тим що, затим що, завдяки тому що.
Підрядні причини можуть стояти перед головною частиною, усередині неї та після неї.

СПР з підрядними мети.
Підрядні частини мети відносяться до всієї головної частини й з’єднуються з нею за допомогою сполучників щоб, аби, для того щоб. Підрядні частини мети можуть стояти перед головною частиною, після неї, а зрідка й усередині неї.
Лінгвістичне дослідження 2 проблеми. (Слайд 9)
Учитель: Діти, проспостерігайте за цими реченнями. Зверніть увагу на виділені слова і зробіть висновки:
  1. Кава - це неодмінний атрибут вдалого ранку, завдяки тому що вона має чудовий пробуджуючий ефект.
  2. Кава - це неодмінний атрибут вдалого ранку завдяки тому, що вона має чудовий пробуджуючий ефект.
  3. Для того щоб задовольнити смаки більшої аудиторії, вона може бути приготована за допомогою різних рецептів.
  4. Для того, щоб задовольнити смаки більшої аудиторії, вона може бути приготована за допомогою різних рецептів.
Висновок:
  • У складнопідрядних реченнях із підрядними причини кома може ставитися як перед усім складеним сполучником (тому що; через те що; тим що), так і перед що (тому,що; через те,що; тим,що). Це буває тоді, коли перша частина є логічно наголошеною і вимовляється підвищеним тоном. Кому в такому разі ставимо перед словом що.
  • У складнопідрядних реченнях із підрядними мети кома може ставитися як перед усім складеним сполучником (для того щоб), так і перед щоб (для того, щоб). Це буває тоді, коли перша частина є логічно наголошеною і вимовляється підвищеним тоном. Кому в такому разі ставимо перед словом щоб.
2.Зерна пізнання. Словниково-орфоепічна робота. (Слайди 10 - 14)
Учитель. З часом люди навчилися готувати каву, існує багато рецептів її приготування.
Правильно вимовляти й писати назви улюблених напоїв дуже важливо, бо це є ознакою освіченості і загальної культури людини.
Ми вже познайомилися з двома основними видами кави.
Це арабіка і робуста.
Американо - кава еспресо, розведена водою.
Глясе - прохолодна кава з кулькою морозива.
Капучино - кава із збитим в гарячу піну молоком і пишною шовковистою молочно-кавовою піною («капюшоном»).
Кава по-турецьки - чорна кава з рясною піною. Готується в посудині конічної форми, так званій турці або джезві на піску, на відкритому вогні або на електричній плитці.
Лате - кавовий коктейль, що складається з однієї частини еспресо і двох частин прогрітого молока з піною.
Моко - кава з додаванням шоколаду
Еспресо - міцна чорна кава, зварена за допомогою кавомашини. Еспресо вважають «королем» серед кави.
Бариста – фахівець з приготування різних видів кави. Це слово незмінне, як і усі інші, проте належить до чоловічого роду. Форма однини і множини однакова.
Які орфограми слід пригадати при написанні цих слів? (Правопис слів іншомовного походження). До якого роду належать слова еспресо, американо, глясе, капучино, лате, моко?
2 учні біля дошки виконують завдання на картках.
Картка № 1
Виконайте синтаксичний розбір словосполучення кава по-турецьки.
Картка № 2
Провідмінювати словосполучення професійний бариста.
V. Усвідомлення матеріалу у процесі практичної роботи з теми.
1. Спостереження над мовним матеріалом. Вибіркове письмо. (Слайди 15-19)
У 21 столітті у світі успішно працює незліченна кількість кав’ярень, де можна обрати для себе найкращу каву.
-Наступний етап роботи перенесе нас до кав'ярні і формуватиме вміння вирізняти СПР з підрядними мети й причини серед інших у зв’язному тексті, спостерігати за стилістичними можливостями даних речень.
Завдання: Прочитайте тексти. Знайдіть СПР з підрядними мети й причини, дайте їм характеристику (головна і підрядна частини, засіб зв’язку), випишіть їх. З якою метою, на вашу думку, використовуються такі речення в текстах? Запишіть речення, накресліть схеми на дошці.
Текст для 1 групи
Кав'ярня – невеличкий заклад, який відрізняється особливим асортиментом. Тут відвідувачам не пропонують холодні закуски, другі страви або салати, бо основним замовленням є кава і кондитерські вироби.
Кав'ярня - це місце зустрічей, де відвідувачі проводять від п'ятнадцяти хвилин до години. Щоб завоювати їх прихильність , кав'ярня повинна пропонувати тільки якісні напої.
Текст для 2 групи
Кав'ярні переважно невеликі, з декількома столиками і особливою атмосферою. Здавна в Європі існувала традиція пропонувати відвідувачам безкоштовну газету. Колись закон взагалі забороняв розмовляти з дванадцятої до першої години дня, тому що у цей час люди читали новини. І зараз люди поспішають до кав’ярні, аби насолодитись атмосферою, спілкуванням і читанням.
Текст для 3 групи
Бариста - центральна фігура в кав’ярні, кавових справ майстер. Слово походить з мелодійної італійської мови і перекладається як «людина, що працює за барною стійкою».
Щоб стати справжнім бариста, треба знати не менше сорока рецептів класичних кавових напоїв і мати велику кількість авторських рецептів. Ця професія відноситься до розряду творчих, оскільки добре оволодіти нею може тільки людина з розвиненим художнім смаком.
Текст для 4 групи
Щоб потішити відвідувачів кав'ярні, бариста придумали залишати на поверхні піни невеликий «комплімент». Закоханій парі - сердечко, засмученій людині – посмішку, веселій дівчині – сонечко. Своєрідний малюнок вершками вилився пізніше в мистецький напрям — лате-арт.
Справжні кавові шедеври виходять тільки у професійних бариста, бо техніка виготовлення вимагає високої майстерності.
Висновок. - Що дало вам виконання цього завдання?
Фізкультхвилинка-аутотренінг. (Слайд 20)
Час відпочити. Об'єднайтесь, будь ласка, у пари. Уявіть, що ви в колі нових друзів. Скажіть наступне. «Привіт! Мене звуть … Я пишаюся собою, тому що…»
Хтось з наших гостей сидить на чарівному стільці. Послухаємо і його одкровення.
2.Творче конструювання. Цей етап роботи навчить вас трансформувати прості речення в складнопідрядні речення мети і причини і спростує міф про шкоду кави. (Слайд 21)
У кожної групи свої речення. Їх ви знайдете на друкованих листочках, що лежать на партах. Лідери груп вам допоможуть зорієнтуватися.
Завдання для 1 групи
Побудуйте з поданих простих речень складнопідрядне речення причини, намалюйте схему речення
На думку японських учених, кава корисна для людини. Чашка кави щоднини знижує ризик захворювання на рак печінки, хворобу Паркінсона та діабет.
(На думку японських учених, чашка кави щоднини корисна для людини, оскільки знижує ризик захворювання на рак печінки, хворобу Паркінсона та діабет)
Завдання для 2 групи
Побудуйте з поданих простих речень складнопідрядне речення мети, намалюйте схему речення
Кава може з легкістю перетворитися з ліків на отруту. Потрібно вживати не більше двох чашок кави на день.
(Аби не перетворити каву з ліків на отруту, потрібно вживати не більше двох чашок на день)
Завдання для 3 групи
Побудуйте з поданих простих речень складнопідрядне речення причини, намалюйте схему речення
Згубна пристрасть до цього напою шкідлива. Це погрожує її прихильникам всілякими недугами: хворобами серця, безсонням, високим тиском.
(Згубна пристрасть до цього напою шкідлива, через те що погрожує її прихильникам всілякими недугами: хворобами серця, безсонням, високим тиском)
Завдання для 4 групи
Побудуйте з поданих простих речень складнопідрядне речення мети, намалюйте схему речення
Споживання кави може викликати гормональні зміни. До повноліття дітям не рекомендують пити каву.
(Щоб споживання кави не викликало гормональних змін, дітям до повноліття не рекомендують пити каву)
Висновок.
Виконуючи це завдання, які ви сформували вміння?
-А зараз я пропоную переглянути вам рекламний хвилинний відеоролик бренду «Нескафе». (Слайд 22)
Будьте уважними під час перегляду, спостерігайте за кожним рухом героїв, щоб зрозуміти його ідею.
Перегляд відеоролику.
-Такий короткий відеоряд, а спонукає нас замислитися про сенс життя. «Час жити! Прокидайся до життя!» - такий слоган обрали автори реклами. Пам'ятаєте притчу, розказану мною на початку уроку? Я побажала вам будь-яку ситуацію в житті перетворювати, як і кава, на щось нове і прекрасне. Що прекрасного побачили ви? (Слайд 23)
3.Творча робота. (Слайд 24)
Закінчити речення, накреслити схеми, визначити види підрядних речень.
Прокидайся до життя, щоб…
Насолоджуйся кожною його хвилиною, тому що...
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
Ми спілкувалися з вами упродовж 45 хвилин. Поділіться, будь ласка, думками. Про що ви дізналися на сьогоднішньому уроці, що вам найбільше сподобалося та запам’яталося? (Слайд 25)
Сьогодні на уроці я…
  • дізнався…
  • зрозумів…
  • навчився…
  • найбільший мій успіх – це…
  • найбільші труднощі я відчув…
Отже, час оцінити свою роботу на уроці. Заповніть картки самооцінювання. Оголошення оцінок.
Картка самооцінювання
Прізвище, ім'я учня ___________________________________________
Критеріі оцінювання
Оцінка
(0-5 балів)
Знання теоретичного матеріалу
Уміння вирішувати лінгвістичні завдання
Уміння знаходити СПР з підрядними причини і мети в тексті
Уміння конструювати речення даних видів
Робота в групі (брав активну участь у роботі групи, запропонував ідею, яка сподобалась іншим; заохочував однокласників до роботи, вдало узагальнював думки інших)
Загальна кількість балів
VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 26)
Вивчити правила (с. 107, 123), виконати вправу 197 або написати міні-твір «Прокидайся до життя!», використавши в ньому 3-4 складнопідрядних речення мети та причини.
(Слайд 27)
Сьогоднішня кава особлива... До неї додались міцність Віри в добро, солодкий смак Надії на краще, насиченість Любові до життя і тонкий аромат Мудрості... Дякую всім за роботу!
Використана література
Ресурси мережі Інтернет:

Комментариев нет :

Отправить комментарий